آشنایی با هتل و استراحتگاه عمومی

امروزه با توجه به افزایش سفرها و تفریحات مختلف متقاضی هتل ها و مراکز اقامتی هم افزایش چشمگیری یافته است، هتل های مختلف از نوع 2 ستاره تا 5 ستاره با انواع خدمات و مزایای مختلف در سطح شهرها گسترده شده اند، اما چیزی که باعث جذب بیشتر مسافرین می شود خدماتی است که این هتل ها در مقابل هزینه ای که دریافت می کنند ارائه می دهند.هتل ها بر اساس کیفیتی که دارند درجه بندی می شوند. این کیفیت بر اساس مشخصه هایی نظیر خدمات رستوران هتل ، تفریحات ‏، چشم انداز اتاق ها ، امکانات و سایز اتاق ها ، داشتن اسپا و خدمات ورزشی ، موقعیت و موارد مشابه ارزیابی می شود. مثلا ‏هتل یک ستاره ای که آسانسور ندارد شاید همین کمبود باعث شود هیچوقت به درجه بالاتری نرسد.

سپتیک تانک هتل

هنگامی که در هتل هستید، می‌توانید درخواست تمیز کردن اتاق یا سوئیت‌تان را بدهید. بخشی تحت عنوان هاوس کیپینگ یا خدمات خانه‌داری در هتل وجود دارد که این وظیفه را انجام می‌دهد. برای آنکه اتاق‌تان تمیز شود می‌توانید هنگام خروج از اتاق و هتل، آویز دری را که عنوان «Make Up» یا «Clean» یا «تمیز شود» روی آن نوشته شده، به در آویزان کنید. به این ترتیب پرسنل خدمات خانه‌داری متوجه درخواست شما می‌شوند و اتاق‌تان را تمیز می‌کنند.هاوس کیپینگ یکی از اصطلاحات متداول در هتل است که به ویژه در اقامت‌های طولانی به کارتان خواهد آمد.

به دلیل اینکه افراد زیادی به هتل مراجعه می کنند پس طبیعی است که فاضلاب زیادی تولید شود. برای دفع این از سپتیک تانک هتل استفاده می کنند. حجم این مخزن میتواند متغیر بوده و از 10 مترمکعب تا 100 مترمکعب متغیر باشد.

سپتیک تانک هتل در اصل یک نـوع تصفیـه خانه یـک واحـدی است که تصـفیه مکانیکی و تصفیه زیستی به کمک باکتری های بیهوازی بصورت آنی در آن انجام می گیــرد . سپتیک تانک مانند عکس های قرارداده شده تشکیل شده است از تانک سرپوشیده ای که معمولا از جنس پلی اتیلن, بتن ( آجری) و یا فایبرگلاس ساخته میشود . فاضلاب پس از داخل شدن به مخزن سپتیک تانک هتل و با توجه به کاهش سرعت جریان آن ، بخشی از مواد معلق خود را بطور ته نشینی از دست می دهد و از طرف دیگر سپتیک خارج میشود.

بعبارتی سپتیک تانک تنها مخزنی است که به تصفیه فاضلاب بروش بی هوازی کمک کرده و پساب خروجی از آن به اگوی شهری ( خط فاضلاب شهری ) یا چاه حفر شده بعنوان چاه جذبی هدایت می شود . لذا با استفاده از سپتیک تانک، باکتری های هوازی در تجزیه فاضلاب بسیار کمتر از حالتی که چنانچه از این روش استفاده نگردد دچار دردسر خواهند شد .

میزان آلودگی فاضلابی که از سپتیک تانک خارج می شود تقریبا ” معادل میزان آلودگی فاضلاب خارج شده از استخرهای ته نشینی اولین می باشد یعنی تقریبا 30 درصد کاهش آلودگی بهمراه دارد . اما شرکت پایپ گستر با افزایش تکنولوژی خط تولید خود و استفاده از روشهای نوین هم چون RBC در ساخت دستگاه سپتیک تانک ، درصد کاهش آلودگی را تا میزان 60 درصد کاهش میدهد

سپتیک تانک هتل 100 مترمکعب

در زیر توضیحاتی در خصوص ساز و کار سپتیک تانک هتل نوشته شده است :

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب سپتیک تانک و میزان مقاومت مکانیکی قابل تحمل توسط هر دستگاه استفاده از مواد نو و دسته اول در تولید آن می باشد . رنگ بدنه سپتیک تانک HDPE که اغلب بدلیل استفاده از کربن مشکی می باشد چنانچه خیلی براق باشد این بدان معنی است که دارای مواد دست دوم بازیافتی یعنی گرانول می باشد و هر مقدار کدر باشد یعنی اینکه در تولید لوله مورد استفاده در بدنه تمام مواد درجه یک می باشد .

راه های متفاوتی برای کاهش بهای تمام شده تولید سپتیک تانک وجود دارد برخی شرکت ها با بالا بردن سطح آگاهی خریدار و انتقال دانش خود در زمینه نصب  و کاهش مقاومت مکانیکی لوله مورد استفاده در تولید سپتیک تانک فاضلاب موجبات کاهش نرخ تمام شده را فراهم می آورند . بخش دیگری از تولید کنندگان با استفاده از مواد کهنه PE و در حقیقت اضافه نمودن گرانول به مواد اولیه سعی در کاهش بهای تمام شده دارند .

یک سری از تولیدکنندگان نیز با بالا بردن تکنولوژی خط تولید سعی در کاهش بهای نهایی دارند . در هر حال ما معتقدیم استفاده از گرانول که متاسفانه در ایران بسیار مرسوم شده است نوعی دزدی تلقی می شود

در سپتیک تانک دو انباره یا دو قسمته، انبار اول برای ته نشینی، هضم لجن و انبارکردن لجن بکار می رود و انباره دوم سپتیک فاضلاب برای چربی گیری و کاهش BOD5 و ته نشینی مجدد و جلوگیری از دفع لجن و یا مواد جامد دیگری که از انبار اول رد شده اند مورد استفاده قرار می گیرد . در صورتی که سپتیک تانک به صورت عمودی تولید گردد نقشه آن تغییر می کند و بصورت ایمهاف تانک باید اجرا گردد . معمولا در سپتیک تانک های عمودی از جنس بتن حالت قیفی درون مخزن باعث ته نشینی جامدات به قسمت تحتانی سپتیک تانک می گردد ولی در حالت HDPE در صورت درخواست مشتری بر ساخت سپتیک تانک عمودی موضوع حذف جامدات باید از طریق لوله های بلند و بالایی که به قسمت پایین سپتیک تانک در ابتدا و انتهای دستگاه نصب می گردد انجام پذیرد.

در تانک سپتیک لوله های ورودی و خروجی وجود دارد که معمولاً برای جلوگیری از گرفتگی بشکل T ساخته می شوند و در ضمن شاخه بالایی لوله عمل تخلیه نیز صورت می گیرد .

در سالهای اخیر شاهد ساخت استراحتگاه، متل و هتل های زیادی بوده ایم که این امر نشات گرفته از افزایش جمعیت می باشد. به همین دلیل تعدد افراد باعث تولید فاضلاب زیاد و در نتیجه اگر تدبیری انجام نشود مسبب بسیاری از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی می گردد .

به همین سبب اداره محیط زیست دستور به استفاده از سپتیک تانک هتل را از سال 1379 صادر نمود.

سپتیک تانک فاضلابی هتل​​​​​​​

اولین سپتیک تانک را در شهر توریستی کیش در هتل داریوش نصب نمودند.

ظرفیت این مخزن فاضلابی 30 مترمکعب از جنس پلی اتیلن مرغوب (تولید شده از مواد اولیه پتروشیمی مارون) بود که چیزی در حدود 360.000.000 ریال هزینه برای تولید این دستگاه فاضلابی  بی هوازی پرداخت شد. 

شرکت پایپ گستر با توجه به اینکه در امر تولید بسیار حساس بوده و از کارشناسان ماهر و ماشین آلات بروز دنیا در تولید مخازن استفاده میکند؛ اولین سپتیک تانک هتل با ظرفیت 45 مترمکعب بصورت اسپیرال کاروگیت و یکپارچه را در هتل بین المللی توس واقع در شهر زیارتی مشهد مقدس را نیز نصب نمود. 

برای نصب و راه اندازی از کارشناسان مجرب در حوزه آبفا استفاده شد و این مخزن پلی اتیلنی به مرحله راه اندازی رسید. با توجه به این روند و کارکرد بسیار عالی سپتیک تانک هتل تصمیم بر این شد که من بعد در تمامی هتل ها از این دستگاه بی هوازی استفاده شود. به همین منظور نصب و راه اندازی سپتیک تانک هتل ابتدا باید تمامی مقدمات نصب را آماده نمود. مثلا باید جای سپتیک تانک هتل صاف و تراز باشد برای همین بتن مگر در زیر سپتیک تانک با ضخامت 10 سانتی متر حداقل ریخته شود علت این موضوع جلوگیری از نشست خاک بهنگام بارگزاری سپتیک تانک می باشد. شما تصور کنید سپتیکی با ظرفیت 60 هزار لیتر روی سطح خاک نشسته است بعد از بارگذاری سپتیک تانک حداقل 65 تن نیرو به کف محل نصب سپتیک تانک وارد می شود که قطعا باعث فشرده شدن خاک و نشست محل دفن خواهد شد در نتیجه تراز دستگاه سپتیک بهم خواهد ریخت و مکانیزم عملکرد سپتیک تانک درست نخواهد بود.

پنجشنبه 11 فروردین 1401
بؤلوملر :